söndag, december 7

Julbak och kullebyttor

Tänk så skönt det är att vila. Bara ta det lugnt tillsammans en lördagsförmiddag. Det gör även denna familj ibland, även om det blir på ett kanske ovanligt vis... När brudarna och pappa vilat klart var det dax att börja jobba. Pappa drog på julmiddag med jobbet. Han skulle dessutom sova kvar i stan i mormors lägenhet, så mormor övernattade på landet istället. Fyra brudar jobbade hårt på eftermiddagen med att knåda, trycka, grädda och provsmaka. Gott blev det!
När kvällen kom var det dax att bädda mormors säng. Men först blev det bus och hårdträning i att göra kullebyttor. Det visade sig att Frida börjar få grepp om denna ädla konst, men för att hon ska bli fullärd måste hon ju öva - och det är ju faktiskt ganska kul.
Måste till sist också delge ett par verser ur "Nu tändas tusen juleljus", som ligger på topplistan hos oss just nu. Tove är väldigt duktig på texten, men ända fram når hon inte riktigt. Och tur är väl det, för det blir så mycket roligare att lyssna:
Nu tändas tusen juleljus, på jordens mörka grund
och tusen, tusen stråla och, på himlens ljusblå grund
Och över stad och land ikväll, går julens glada bud
att född är herren Jesu Kvist, vår frälsare och bu

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag hittade hit igen. Måste bara kommentera sången. Frida (min Frida)sjöng också Jesus Kvist när hon var liten. Jag tyckte det var så vansinnigt kul så jag spelade in henne. Hon fick sjunga om och om igen på bandet och tillslut hör man hur jag skrattar hysteriskt och hon är jättearg eftersom hon inte förstår varför jag skrattar eller varför jag tvingar henne att sjunga den hundra gånger! Hahaha... Vi har kvar bandet!