måndag, augusti 6

Attityd

Strax efter middagen idag frågade Tove, på väg från deras rum till badrummet:
"Tror du att jag är kissnödig?"
Snudd på en retorisk fråga, men jag svarade ändå:
"Nej."
"Men det tror jag."
---------------
Idag var det omstart på dagis för Tove. Hon var lite reserverad första halvtimmen, men sedan förkunnade jag att jag och Frida inte kunde vara där hela dagen utan att vi nu skulle åka iväg och handla. Samtidigt lockade en fröken med Tove och det var utan några som helst ledsamheter vi tilläts sjappa. Och när vi sedan hämtade henne var hon lika sprallig som vanligt, och enligt egen utsago var första dagen bara bra. Det passar nog Tove ganska bra att det är ganska få barn där än så länge.
Även Kristin har återgått till sitt jobb och följaktligen var jag och Frida hemma själv. Det klarade vi av med glans - eller "alldeles utmärkt" som är det senaste uttrycket hos somliga.
----------------
Igår var vi till äldsta medlemmen i släkten för födelsedagskalas: 87-åriga gammelmormor. Även morbror med sambo och - än så länge - yngsta barnet (sambon är minst sagt höggravid) samt mormor och extra-morfar var där.
Frida rev ner ett glas med innehåll på mina kläder men turen stod mig bi: dels höll glaset, dels var det bara vatten i så ingen skada skedd.
----------------
Tidigare under gårdagen satt jag och Tove och författade en del vykort som hon prompt ville köpa när vi var på stan i lördags. Där hon ska skriva ett 'M' tar hon pennan och säger:
"Upp, ner, upp, ner, upp, ner..." ungefär tio gånger och på pappret ser det ut som en aktiekurskurva för ett företag som pendlar mellan hopp och förtvivlan.
Några utvalda (fast hon hann ändra sig en del från lördag till söndag vilka) har hur som helst att vänta ett litet nedsläpp i brevlådan inom kort...

Inga kommentarer: