lördag, maj 5

Kurragömmaträningsläger påkallat

Med frugorna på annan ort hade jag och två kompisar - med två respektive ett barn - bestämt att ta en eftermiddag tillsammans. Ena barnet, en pojke, är halvåret äldre än Tove så de två, samt grannflickan som var med en stund, lekte ett tag tillsammans. Det senaste är att vara sjörövare på en stor sten hos grannarna. Huga.
Annars var det inte förrän mot slutet av kvällen som Tove och pojken lekte en längre stund tillsammans. (Annars är det korta försök till interaktivitet innan den ena viker av till något helt annat.) Någon sorts kurragömma rundade av dagen och även om jag inte fokuserade på dem tror jag att bägge fann ett och samma favoritställe att gömma sig när den andre "var". Hmm, blir till att snacka lite taktik med Tove tror jag.
Frida fann sig väl tillrätta på en filt på gräsmattan. Där satt hon en lång stund med en uppsättning leksaker, och under en kortare period även för sig själv men verkade trivas bra med det. En liten kryputflykt till en av Toves stolar i närheten gick inte av för hackor.
Dagen till ära rev vi av två vår-premiärer, åtminstone för oss Jaslinare. Grillning samt sitta utomhus och äta middag. Solen värmde, vinden kylde men som de karlar vi är snöt vi oss i skjortärmen och dukade upp på verandan.
Med sammanlagt fem barn blir det lätt lite splittrat men det hela förflöt ändå helt acceptabelt. När våra vänner åkt hem var det bara en formalitet att få barnen att somna i respektive sängar. Och när jag för en stund sedan tittade till de små juvelerna låg de närapå i samma ställning som jag lämnade dem i. Det tyder på ett mycket hastigt insomnande.

Inga kommentarer: