torsdag, april 12

Resonemang á la Tove

Jag hade bestämt mig för att jag och Frida skulle ta en promenad till dagis och hämta Tove idag med dubbelvagnen. Vädret var inbjudande - soligt och 13-14 grader. Dittills hade Frida inte bajsat över huvud taget under dagen, vilket är mycket olikt henne. Det brukar nästan alltid levereras minst ett lass under förmiddagen.
Ni kan såklart räkna ut vad som hände: jag hade just tagit på henne ytterkläderna när känner jag en bekant lukt.
Nedsläpp.
Och jag kan ge mig sjutton på att jag såg henne le i mjugg när hon låg där på skötbordet.
Men vi hann fram till dagiset i tid och promenaden var riktigt skön, inte minst beroende på att Tove sjöng nästan hela vägen hem.

Så till resonemanget: när vi sedemera hade gått in plockade Tove fram en del flaskor ur ett skåp i köket och lämnade dem på golvet. Sen bar det av till nästa lek. Jag bad då Tove ställa tillbaka flaskorna i skåpet. Efter en tur ut till köket kom hon tillbaka och lät meddela:
"Nej, jag ställer inte tillbaka dem."
"Varför inte?" frågade jag.
"Därför att vargarna har ätit upp vår koja."
End of discussion.

Inga kommentarer: